티스토리 뷰

관계사 구문 1


단어

spill : 엎지르다 
priceless : 귀중한(값을 매길수 없는) 


1. 주격 관계대명사 (선행사 + who / which + 동사) 

I want someone who can take care of me 
나는 나를 돌봐줄 사람이 필요하다.  

The woman who was knitting on the bench is my mother. 
벤치에서 뜨개질을 하고있던 사람은 나의 어머니이다. 

Do you know the boy who is talking to Jane 
Jane에게 말하고있는 저 남자 아니? 

The man who helped us the other day is Jane's husband. 
일전에 우리를 도와준 그남자는 Jane의 남편이다. 

I want to buy the table which was in the corner. 
나는 코너에 있던 테이블을 사길 원한다. 

That is my dog which is lying next to the fireplace. 
저 벽난로옆에 누워있는개가 저의 개입니다.  

Do you see the leaf which is hanging on the tree. 
저 나뭇가지에 매달려있는 나뭇잎이 보이니?  

I bought a new backpack which is very big. 
내가 산 새 백팩은 매우크다.  

The sofa which costs only 100 dallars is over there. 
저쪽에 있는 그 소파의 가격은 100달러이다.  

I was unable to find the name of the man who called me yesterday. 
나는 어제 나에게 전화한 그 남자의 이름을 찾을 수 없었다. 

The child who injured in the traffic accident is now in the hospital. 
그 교통사고에서 다친 아이는 지금 병원에있다. 

We met a Korean who lives in Alaska. 
우리는 알래스카에사는 한국인을 만났다. 


2. 목적격 관계대명사 (선행사 + whom/which+주어 동사)
 
The coat which my wife wants to buy costs 2,000 dolloars. 
내 아내가 사고싶어하는 그 코트는 2,000달러짜리다. 

I cannot forget the pianist (whom/that/who) I met on the plane. 
나는 비행기에서 만난 그 피아니스트를 잊을수 없다.  

You never like the man (whom/that/who) I like. 
당신이 절대좋아하지 않는 그남자를 나는 좋아한다. 

I read the book (which/that) I borrowed the other day. 
나는 몇일전에 빌렸던 책을 읽었다.  

She loves the bracelet (which/that) I bought for her. 
그녀는 내가 사줬던 그 팔찌를 좋아한다. 

She is not the girl whom I met in the park yesterday. 
그녀는 내가 어제 공원에서 만난 그녀가 아니다. 

The child whom the couple are looking for wears a blue T-shirt. 
그 부부가 찾고있는 아이는 파란 티셔츠를 입었다.  

This is the book which Nancy lent me. 
이책은 Nancy가 나에게 빌려준 그 책이다. 


3. 소유격 관계대명사 (선행사 + whose + 명사 (주어) 동사) 

She has a painting whose value is priceless. 
그녀는 그 가치를 환산할수 없는 그림을 가지고있다.  

Do you know anybody whose father is a doctor? 
누구 아버지가 의사인사람을 아는사람있나요? 

The dog whose owner is a famous comedian is my neighbor's. 
주인이 유명한 코미디언인 그개는 우리 이웃집 개이다. 

The woman whose daughter is one of my students is coming tonight. 
나의 학생중 한명의 학부모인 그녀가 오늘밤에 온다.  

The house whose door is painted red is mine. 
문이 빨간색 페인트칠된 그집이 내 집이다. 

He teaches a class for students whose native language is not Korean. 
그는 모국어가 한국어가 아닌 학생들을 가르친다. 

Jessica will get married to the man whose family lives in Africa. 
제시카는 가족이 아프리카에 사다는 그남자와 결혼할것이다. 

We will climb the mountain whose top is covered with snow. 
우리는 꼭대기가 눈으로 덮여있는 그 산을 오를 것이다.


댓글