티스토리 뷰

cannot have p.p, could have p.p, should have p.p 용법


1. cannot have + p.p : ~했을리가 없다.

그가 그렇게 말했을리 없다.
He cannot have said so.

그녀가 돈을 훔쳤을리없다.
She cannot have stolen the money.

그들이 우리가 돈을 훔치는걸 목격했을리 없다.
They cannot have witnessed us stealing the money.

그 거짓말쟁이는 젊었을때 부자였을리 없다.
The liar cannot have been rich when he was young.

나의 아들이 그런짓을 했을리 없다.
My son cannot have done such a thing.

제니가 수석으로 대학을 졸업했을리 없다.
Jenny cannot have graduated from a colleage with honors.

나는 하루종일 집에있었다. 그녀가 나한테 전화했을리 없다.
I was at home all day long. She cannot have called me.


2. could have + p.p : ~했을텐데.

내가 널 도와줄수도 있었는데.
I could have helped you.

그가 그렇게 말했을수도있어.
He could have siad so.

그가 돈을 훔쳤을수도 있다.
He could have stolen the money.

니가 말했다면 랩탑을 가져올수도 있었다.
I could have brought my laptop computer if you had asked me.

니가 집에 없었을때 너의 지갑을 훔칠수있었다.
I could have stolen your wallet when you were not at home.

너는 대화하는동안 그녀를 설득할 수도 있었다.
You could have persuade her while you were talking to her.

우리는 미리 노사간의 분쟁을 예방할 수도 있었다.
We cuold have prevented the conflict between labor and management in advance.

그는 마감을 맞출 수도 있었다.
He could have met the deadline.


3. should have + p.p : ~했어야했다.

나한테 먼저 물어봤어야지
You should have asked me first.

그 집을 샀었어야하는데
I should have bought that house.

너는 그녀에게 고백했어야했다.
You should have asked her out.

우리 조금더 열심히 연습할걸.
we should have practiced a little more.

오, 이런거 안해주셔도 되는데.
Oh. you shouldn't have

너는 이렇게 좋은기회를 놓치지 말았어야했다.
You shouldn't have missed such a good oppotunity.

우리는 한시간 전에 출발했어야 했다.
We should have left an hour ago.

너는 그 교차로에서 좌회전했어야했다.
You should have turned left at the acrossroad.


댓글