티스토리 뷰

사역동사 


1. have + 목적어 + V:~에게 ~하게하다. 

그녀는 나에게 차를 닦게했다. 
She had me wash a her car.  

그녀는 예고도 없이 그 나무들을 베어내게 했다. 
She had the trees cut down without notice. 

선생님은 학생들에게 작은그룹에서 활동하게했다. 
The teacher had the students work in small groups. 

당신의 남동생이 애들을 잘 돌본다. 
You can have your brother take care of the kids. 

엄마가 나에게 개 산책을 시켰다. 
My mom had me walk the dog today. 

치과의사는 간호사에게 내치아의 치실청소를 맡긴다. 
The dentist had the nurse floss my teeth. 

그의 부인은 작년에 남편에게 담배를 끊게 했다. 
His wife had him quit smoking last year. 

우리는 이문제가 빨리 해결되게 해야한다. 
We should have this problem solved quickly. 

그녀의 부모님은 그녀에게 런던에서 어학코스를 밟게 할것이다. 
Her parents will have her take a language course in London. She had her hair cut yesterday. 


2. have + 목적어 + p.p : ~를 ~되게하다. 

나의 차를 고쳤다. 
I had my car fixed. 

맥박을 짚게 했다. 
I had my pulse taken. 

그녀는 병원에서 그녀의 혈압을 검사했다. 
She had her blood pressure examined in the hospital. 

만약 이를 뽑지 않으면 당신은 몇년간 교정을 해야 할것이다. 
If you do not want to have your tooth pulled out, you will have to get braces for a few years. 


3. 지각동사 + 목적어 + V/p.p/ing 
(see, look at watch, stare at, notice, witness listen to, hear, smell)

경비원이 누군가가 강당으로 들어가는 것을 보았다. 
The guard noticed someonee enter the hall. 

그녀가 거기 서있는것을 보았다. 
I saw her stand there. 

나는 그녀가 걸어가고 있는것을 보았다. 
I saw her walking. 

나는 그녀가 돌아다니는걸 보았다. 
I saw her walk around. 

나는 이름이 불려지는것을 들었다. 
I heard my name called. 

나는 당신이 노래하는것을 들었다. 
I heard you singing. 

우리는 그가 뺑소니하는것을 보았다. 
we witnessed him hit and run. 

우리는 우리 테이블 옆에 앉아있는 한 유명한 야구선수를 알아챘다. 
we noticed a famouse baseball player sitting next to our table. 

그녀는 그 차가 입구에 접근하여 멈추는 것을 보았다. 
She saw the car approach and stop at the gate.


댓글